RETEAUA STRADALA SI CAI DE COMUNICATIE SI TRANSPORTURI
Se poate spune ca tipul morfostructural al orasului Agnita este cel de oras strada, deoarece aproape toata viata comerciala si administrativa se concentreaza de-a lungul unei strazi principale. Acest tip urbanistic este caracteristic, in special oraselor mici.
Perimetrul construibil al orasului are o suprafata totala de 222 ha, lungimea retelei stradale este de 22 km, din care 16 km sunt strazi modernizate si 6 km sunt strazi pavate cu piatra si balastate. In Agnita exista un numar de 1919 cladiri, iar suprafata locuibila este de 145.375 mp.
Agnita intra in categoria oraselor foarte mici (sub 20.000 locuitori), avand o structura urbana si functii specifice.
Adevarata dezvoltare a cailor de comunicatii si transport a inceput in a doua jumatate a secolului trecut.
In 1858 se inaugureaza soseaua Agnita-Fagaras-Sighisoara.
In 1898 se construieste calea ferata ingusta Agnita-Sighisoara, fiind prelungita antre anii 1910-1911 pana la Sibiu.
In anul 1856 s-a infiintat la Agnita primul oficiu postal in cadrul caruia, din anul 1885 a functionat si primul oficiu telegrafic.
In 1947 s-a montat conducta de gaz metan Agnita-Botorca si din acest an orasul beneficiaza de gaz metan.
Orasul Agnita se gaseste in partea centrala a Podisului Hartibaciu, dar este relativ izolata fata de cele mai importante cai de telecomunicatii si transporturi. Orasul se leaga de localitatile mai importante prin urmatoarele drumuri modernizate : Agnita-Sibiu, drum judetean 10 , Agnita-Sighisoara, drum judetean 106, Agnita-Voila, drum judetean 105 si Agnita-Medias, drum judetean 141.
Singura legatura feroviara este reprezentata de calea ferata ingusta Sibiu-Agnita, tronsonul Agnita-Sighisoara fiind desfiintat. Calea ferata insoteste cu fidelitate cursul Hartibaciului. Trenul este numit de catre localnici si “mocanita”, avand in compunere vagoane pentru calatori si marfa. Timpul de parcurgere a cestei distante este mare – 3 ore, dar peisajul, de o frumusete aparte, cat si cele doua defilee ale raului Hartibaciu (defileul Casolt-Mohu si defileu Vard-Benesti) si interesul pentru un mijloc de transport mai rar intalnit, incita la calatorii de agrement.
La Agnita exista si transporturi speciale diverse cum sunt : conductele de gaz metan, de canalizare, linii ale sistemelor de telecomunicatii si linii de transport a energiei electrice.
Orasul are in dotare si o centrala telefonica automata care a fost data in functiune in anul 1987, avand peste 1000 linii telefonice.
BAZA TEHNICO-MATERIALA SI DE AGREMENT
In orasul Agnita exista o unitate de cazare – Hotelul “DACIA” cu 42 locuri. Acesta este dotat cu camere de doua si patru paturi, apa curenta, incalzire centrala, telefon.
Hotelul face parte din “Complexul DACIA” alaturi de un restaurant si spatii comerciale.
Unitatile de alimentatie publica din oras sunt : Restaurantul DACIA, apartinand CONSUMCOOP-ului, precum si alte restaurante private tip SRL, cum sunt VIP, FLORA, PEROM, s.a.
La nivelul orasului Agnita functioneaza o retea comerciala ce cuprinde un numar de 84 unitati comerciale cu profiluri diferite, ponderea detinand-o cele mixte. Aceste unitati comerciale sunt amplasate atat pe artera principala a orasului, cat si pe strazi laturalnice si la periferie, precum si in cele doua localitati componente Ruja si Coves.
Pentru valorificarea produselor agro-alimentare, functioneaza o piata de acest tip, dotata cu mese din beton, copertine, cantare si spatii dotate corespunzator pentru comercializarea produselor din carne si lapte. In cadrul pietii functioneaza si un punct al politiei sanitar-veterinare unde produsele din carne si lapte sunt supuse controlului si atestate, pentru a putea fi comercializate.
Toate unitatile comerciale functioneaza in conditii de autorizare a acestora.
Documentele timpului arata ca inca din anul 1924 Saraturile au fost principalul loc de atractie al agnitenilor. Terenul facea parte din domeniul bisericii evanghelice care l-a parcelat si l-a pus la dispozitia celor interesati pentru construirea de vile. Parcelele au fost obtinute gratuit, dar dupa 30 de ani au ajuns din nou in proprietatea bisericii, impreuna cu constructiile ridicate din cauza datoriilor acumulate in timpul lucrarilor de construire.
Biserica insasi a ridicat cu bani din donatie un motel, un strand si un izvor curativ. Asociatia femeilor a infiintat o “colonie pentru copii”.
Prin legea de reforma agrara, acestea au trecut in proprietatea statului.
In perioada anilor 1959-1970, aici se organizau anual tabere de elevi. In prezent in aceasta zona de agrement exista 12 cabane ce sunt inchiriate diverselor societati sau institutii din orasul Agnita, care se ocupa si de intretinerea si conservarea acestora. Multi agniteni petrec aici momente de veselie si relaxare.